AH verzorgt klant van wieg tot graf

2 min.

Albert Heijn in Nederland gaat met ‘Maaltijd Thuis’ de zorg en thuiszorgmarkt bedienen. Het is een markt van ruim €1 miljard omzet.  Het rekent daarvoor op de expertise en groei van Food Connect. 

Food Connect is een bedrijf dat maaltijden in opwarmbare bakjes schept en thuisbrengt. Peter Garstenveld van Distrifood denkt dat het een goed huwelijk is omdat het merk AH de turbo is op wat Food Connect nu al in de zorg doet: diepvries- en verse maaltijden leveren aan senioren en kleinschalige zorg.

“Verder krijgt AH er zomaar een distributienetwerk en specifieke dieetfoodkennis bij. Een logische vervolgstap is het leveren van dit aanbod aan mkb-bedrijven (nvdr: kmo's) of kantorencomplexen, bij de boodschappen die toch al bezorgd worden. Ik zie de maaltijden van Food Connect ook wel liggen in supermarkten of op To go-locaties.”

"Omgekeerd zal Maaltijd Thuis het pad bewandelen dat Poiesz met Van Smaak en Boon met Zorgboodschap ook al bewandelen: boodschappen toevoegen aan de wekelijkse levering van zorgmaaltijden. Het gaat momenteel nog om een relatief kleine markt, om te beginnen bij senioren, zorgbehoevenden en kleine instellingen, maar wel eentje die sterk groeit."

Je herdefineert jezelf van supermarktexploitant tot foodconceptaanbieder.

Garstenveld: “Waar we in werkelijkheid getuige van zijn is iets heel anders. Vroeger had een retailer winkels en was het een tussenpersoon tussen merken en klanten. Met de ontwikkeling van het huismerk hebben supermarkten een heel sterk eigen assortiment ontwikkeld. Waarom dat alleen verkopen via de eigen supermarkten?"

"Jumbo doet hetzelfde door Jumbo-assortiment bij Hema en Gorilla’s neer te leggen. Het is de succesvolle Coca-Cola-strategie: to be available at an arm’s length."

Zit er een keerzijde aan? "Niet echt. Je moet je wel afvragen hoe ver je het merk AH kunt oprekken. En of je geen omzet versnippert of kannibaliseert. Dat lijkt hier niet het geval. Voor wie zijn hele leven lang boodschappen in de AH-supers heeft gedaan is een AH-tafeltje-dekje-service een heel logische stap. Daarmee verzorgt het merk de klant echt van de wieg tot het graf.”

Bron: Distrifood.nl

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy