Aantal internetwinkels op 2 jaar met helft gestegen

2 min.

Er zijn sinds de start van corona, twee jaar geleden dus, 6.702 nieuwe kleinhandelszaken bijgekomen in ons land, of een stijging met 7 procent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het statistiekbureau Statbel. Dat indrukwekkende cijfer duwt het totale aantal winkels in ons land voor het eerst ruim boven de psychologische drempel van 100.000: naar 103.207, om precies te zijn.

Dat is op het eerste gezicht verrassend te noemen, gezien de moeilijke corona-omstandigheden en de lockdowns de voorbije twee jaar. De cijfers moeten dan ook genuanceerd worden, want het gaat lang niet altijd om nieuwe fysieke winkels.

Twee op de drie vallen onder de categorie detailhandel via internet. Die categorie is in twee jaar tijd ruim de helft groter geworden. Daar zitten volgens Statbel niet alleen veel postorderbedrijven bij, maar ook selfmade ondernemers die vanuit hun woonst producten verkopen via internet. Zonder die beide zou de stijging van het aantal winkels de voorbije twee jaar maar zo'n 3% bedragen, wat neerkomt op hoogstens 2.268 winkels extra. Er is een spectaculaire toename van het aantal speciaalzaken in wijnen en geestrijke dranken (734 winkels ­extra, of een verdubbeling in twee jaar).

Corona leidde tot meer online bestellen en laten leveren, meer thuiswerk en minder op kantoor zitten (wat zich weerspiegelt in een dalend aantal kledingwinkels, tankstations en krantenwinkels). Er was ook meer aandacht voor koken en thuis eten, en voor huisdieren (toename van koude bakkers en dierenvoedingswinkels) en extra aandacht voor gezondheid (meer apotheken, meer fietsenwinkels).

Als we de cijfers van Statbel vergelijken met de evolutie van het straatbeeld in de jaren voordien, blijkt de coronapandemie als brandversneller te werken voor bestaande trends. Internetwinkels waren al in opmars, die trend zette zich de voorbije twee jaar gewoon tegen hetzelfde tempo verder. Dezelfde vaststelling is er voor fietswinkels. Ook het verdwijnen van krantenwinkels (-226), schoenenwinkels (-129) en slagers (-111) is niet nieuw. De tijd dat je in elk dorp een slager, warme bakker of krantenwinkel vond, is allang voorbij.

De pandemie veroorzaakte dan weer wél een trendbreuk in het straatbeeld: door corona hebben veel ondernemers in de categorie marktkramers (-763 in twee jaar, waaronder ook veel foodtrucks) de handdoek in de ring gegooid. Voordien was dat net een categorie die in opmars was. Tuincentra (+79) maakten dan weer in beperkte mate de omgekeerde beweging: van tanend tot plots weer hip en interessant 

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy