Uit het recente activiteitenverslag van Carrefour blijkt dat de iets meer dan 700 zelfstandige franchisewinkels een omzetaandeel van 65% realiseren in de Belgische groepsverkoop.
Hun omzet steeg in 2000 met 15%. Dit is vooral te danken aan de Carrefour Market supermarkten, want bij de Express aangeslotenen bleef de omzetstijging, tijdens een door de coronacrisis getroffen 2020, beperkt tot 5%.
Dit is vooral te verklaren door de ligging van een behoorlijk deel van de 300 kleinere Express winkels. Deze buurtwinkels die sterk afhankelijk zijn van hun locatie (kantoorwijken, toeristische zones, trein- en metrostations en ziekenhuizen) zagen hun omzet met 35 tot zelfs 80% dalen.
Er kwamen afgelopen jaar 7 Express-franchisewinkels en 4 zelfstandige Carrefour Market supermarkten bij.
Corona had ook een belangrijke impact op de e-commerceactiviteiten van Carrefour België: tijdens de eerste golf steeg het aantal online bestellingen tot 6.000 per week. Na een lichte daling steeg eind 2020 de vraag opnieuw met zo’n 5.000 onlinebestellingen per week, waarvan er 1500 aan huis werden geleverd. Er zijn nu ook 230 Collect Drive afhaalpunten. De onlineverkoop steeg afgelopen jaar met 100%.