To franchise or not to franchise?

3 min.

Franchise
SuperMAG

Dit jaar was er in ons land heel wat over franchising te doen. Elke retailgroep vult de franchiseformule op een eigen manier in. We zochten samen met enkele grote spelers naar overeenkomsten en verschillen. En keken aan de hand van twee stellingen van professor Gino Van Ossel naar de toekomst.

Gino Van Ossel zegt dat een enseigne nood heeft aan een fysiek netwerk uitgebaat door zelfstandigen, maar dan moeten die winkels wel levensvatbaar zijn. Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?

Nog volgens Gino Van Ossel zal elke zelfstandige buurtsuperuitbater voor zichzelf moeten bekijken hoeveel van de omzet hij aan e-commerce zal verliezen  in de toekomst. Het goede nieuws is dat de omzet die verloren gaat, waarschijnlijk de minst rendabele is. Er is en blijft een behoefte aan (door zelfstandigen uitgebate) convenience stores die minder hinder ondervinden van e-commerce. Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?

De antwoorden die Peter Isaac, managing director van Jumbo België gaf, lees je onder de foto! 

Op de foto: Martijn en Jason Vis van Jumbo Balen

Waarmee onderscheidt jullie formule zich (naar de consument)?

Jumbo onderscheidt zich met haar én-én-én- formule: een buitengewoon groot assortiment, altijd lage prijzen én service met een glimlach. De klant ervaart dit onder meer dankzij de zogenoemde ‘7 Zekerheden’: euro’s goedkoper, service met een glimlach, voor al je boodschappen, vers is écht vers, vlot winkelen, niet tevreden geld terug en jouw wensen staan centraal. Hierdoor weten steeds meer klanten Jumbo te vinden.

Wat maakt jullie franchisenemers anders?

Onze franchisenemers hebben stuk voor stuk een echte passie voor de supermarktbranche en een uitgesproken klantvriendelijkheid. Ze zijn ook nauw betrokken bij de buurt waarin ze ondernemen en hebben oog voor de mensen om hen heen. Onze ideale franchisenemer kent zijn zaak vanbinnen en vanbuiten én is bereid zelf de handen uit de mouwen te steken, samen met een gedreven team. Hij of zij kent de kracht van samenwerken en is een kei in motiveren en organiseren.

Hoeveel winkels hebben jullie in eigen beheer en hoeveel in franchise?

In december 2023 zijn er in totaal 33 winkels, waarvan 12 in franchise en 21 in eigen beheer. We zetten ons in om tegen eind 2025 de kaap van 50 winkels in Vlaanderen bereiken.

Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?

Bij Jumbo zien wij de samenwerking tussen franchisenemer en franchisegever als een echt partnership. Alleen wanneer beide partijen het goed doen, kan er sprake zijn van een langdurige en duurzame groei. Het hoofdkantoor ondersteunt de ondernemers zoveel mogelijk. Dit gaat van het juiste assortiment tegen de juiste prijs, over de commerciële en operationele werking van de winkel, tot zelfs financiële ondersteuning. Wekelijks wordt de evolutie van de winkel opgevolgd en bekijken we eventuele extra ondersteuning.

Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?

Naarmate e-commerce sterker wordt, groeit de noodzaak aan onderscheidend vermogen. Klanten zullen nog steeds kiezen voor een fysieke winkel, maar ze zullen dit nog bewuster doen. De bepalende factoren hiervoor zijn persoonlijk contact, versbeleving, een lokaal assortiment en een vlotte manier van boodschappen doen.

Gerelateerde artikels

Nieuwe bazen, nieuwe wetten
"Belgische voeding staat hoog aangeschreven"
Zwarte lijst beschermt Belgische supermarktondernemer

Actueel

Nieuwe bazen, nieuwe wetten
Versoepeling flexi-jobs en overuren zorgen voor meer koopkracht
Unizo wil betere communicatie bij hinder door openbare werken
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy