"Supermarkten stunten zich kapot"


“Dergelijke stunts beïnvloeden de prijsperceptie van de consument, zodat die niet langer bereid is om een normale prijs voor voedingsproducten te betalen,” aldus Luc Ardies. “Dat is nefast voor de sector want op termijn heeft deze evolutie een negatieve impact op de kwaliteit van onze producten en de voedselveiligheid in het algemeen."

De actie van Carrefour loopt zeker tot 31 december. Wat daarna gebeurt, is nog niet duidelijk. De actie geldt zowel voor merkproducten als voor producten van het Carrefour-huismerk. Van kruidenierswaren tot diepvriesproducten, vers voedsel, vleeswaren, kaas, dranken, parfums en schoonmaakproducten, alle categorieën zijn vertegenwoordigd in de prijsverlagingen. Eerder dit jaar pakte Albert Heijn uit met promoties waar bij de aankoop van één product er twee gratis werden weggegeven. Met de komst van Jumbo maakt de supermarktsector zich op voor een nieuwe prijzenslag. Ook andere supermarkten plannen prijsverlagingen tijdens de - nochtans cruciale - eindejaarperiode. De decembermaand maakt immers voor de meeste supermarkten het verschil tussen winst of verlies voor het afgelopen boekjaar.

Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Dit is ronduit een slechte zaak voor de sector. Vorig jaar verdiende de gemiddelde Belgische zelfstandige supermarkt € 91.126. Dit was een daling van 16% in vergelijking met het voorgaande jaar. Die winst dient om een buffer aan te leggen om regelmatig te kunnen investeren in noodzakelijke vernieuwingen. De jongste supermarktvernieuwingen kosten, afhankelijk van de formule en grootte van de supermarkt, gemiddeld 1 miljoen euro. Deze kunnen dus onmogelijk op tien jaar worden afgeschreven. In tijden van digitalisering en automatisering is dit onvoldoende. Aangezien zelfstandige supermarkten het doorgaans beter doen dan de supermarktketens, vermoeden wij dat de negatieve impact op de grootwarenhuizen en discounts nog groter is."

Bovendien hebben deze prijsverminderingen een bijkomend negatief effect. "Niettegenstaande de aangekondigde prijsverminderingen van Carrefour slechts betrekking hebben op 5% van het assortiment, is gebleken dat dergelijke stunts vooral een psychologisch effect hebben en op lange termijn de prijsperceptie van de consument beïnvloeden, zodat die niet langer bereid zal zijn om een normale prijs voor voedingsproducten te betalen.”

In Frankrijk wil overheid buitensporige promoties aanpakken en foodretailers een minimummarge van 10% opleggen voor verse producten. Daarnaast wil de Franse regering ook een verbod op de term ‘gratis’ invoeren (inclusief afgeleiden en synoniemen) bij de promotie van voedingsproducten.

Luc Ardies: “Niet iedereen gelooft in de Franse aanpak, maar daar erkent de overheid het probleem ten minste. In België lijkt iedereen die ratrace normaal te vinden en zelfs positief voor de consument. Men vergeet hierbij dat dergelijke evolutie nefast is voor de sector en op termijn een negatieve impact zal hebben op de kwaliteit van de producten en de voedselveiligheid in het algemeen.”

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy