O, wat zijn die Hollanders slim!

2 min.

Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over tabakswinkels naast de deur en slimme én niet zo slimme Nederlanders. 

Per 1 juli 2024 mogen de supermarkten in Nederland geen tabak meer verkopen. Maar wat blijkt? Supermarkten openen nieuwe tabaksspeciaalzaken pal naast hun deur, met royale steun van ... Philip Morris.

Uit tientallen gesprekken die het Nederlandse vakblad Distrifood had met ondernemers en medewerkers uit de sector, blijkt dat het openen van een tabaksspeciaalzaak extra gemakkelijk wordt gemaakt dankzij de hulp van Philip Morris. De fabrikant van onder meer Marlboro-sigaretten benadert en helpt ondernemers actief en financieel bij het neerzetten en inrichten van - voor de buitenwereld - vaak afgeplakte winkels.

Het gevolg? De kassa rinkelt voor tabak in het pand pal naast de supermark. 

Nederlanders zijn slim. Maar toch niet allemaal …

De Nederlandse regering schiet immers haar doel voorbij. Zij hoopte door het verkoopverbod voor supermarkten en het verminderen van het aantal tabaksverkooppunten, ook het tabaksgebruik te doen dalen. Dat lijkt op deze manier dus niet te lukken. Demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) verwacht dat in totaal zo’n 800 supermarkten een tabakszaak naast hun deur zullen openen. En wat hem betreft is dat geen reden om de maatregel aan te passen. 

De Belgische regering heeft gelijkaardige plannen en wil vanaf 2025 (enkel) supermarkten uitsluiten van de tabaksverkoop. De andere ca. 9.000 zaken zoals nachtwinkels, tankstations, dagblad- en tabakswinkels mogen dus nog wel tabak verkopen. Althans voorlopig …

De vraag is of de Belgen slimmer zijn dan de Hollanders. En zo ja, welke Belgen: de regering of de getroffen supermarkten?

Gerelateerde artikels

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond

Actueel

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy