JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.

Productnieuws

JOZO, een van de bekendste zoutmerken in Europa, lanceerde deze maand zijn erfgoedcampagne. Het jodiumzout krijgt een tijdelijke nieuwe verpakking en consumenten kunnen in de winkel een uniek metalen JOZO-bewaarblik vinden. Met deze erfgoedcampagne zet JOZO het vakmanschap van het natuurlijk winnen van zout in de kijker.

De erfgoedcampagne van JOZO belicht niet enkel het eeuwenoude vakmanschap van zout winnen, maar geeft ook een inkijk in de kunstwereld van de twintigste eeuw. Het kunstzinnige design knipoogt naar Mondriaan, als pionier van de abstracte kunst. 

Drie maanden lang krijgt het jodiumzout (papieren verpakking van 1 kg) een kleurrijke make-over. Ook brengt de zoutspecialist in beperkte oplage een metalen blik uit, als handige en hersluitbare bewaardoos voor de zoutverpakkingen van JOZO.

“Dit zoutblik is een eerbetoon aan eerdere ontwerpen van onze zoutverpakkingen in de jaren zestig. Met deze campagne vieren we de evolutie van design én onze passie voor kunst en vakmanschap”, vertelt Nico Basson, Retail Segment Manager bij Hengelo Salt Specialties (a part of the Salins Group), al 160 jaar een toonaangevende speler op de Europese zoutmarkt. ​

Zouthuizen als symbool

Op het artistieke zoutblik van JOZO prijkt ook het iconische zouthuissymbool. De zouthuizen in het Nederlandse Boekelo en Hengelo hebben dan ook een cruciale rol gespeeld in de rijke geschiedenis van JOZO, die teruggaat tot 1929. 

Zout uit de grond, de zee en de bergen

De aarde kent een schat aan zoutsoorten: uit de grond, uit de zee en uit de bergen – elk met hun eigen specifieke eigenschappen, smaak en voordelen. Niet alleen de herkomst bepaalt de smaak, ook de grootte van de zoutkorrel speelt een rol. Daarom wordt JOZO-zout gekristalliseerd en samengeperst tot verschillende korrelgroottes.

Elke maling en vorm zorgen voor een andere smaakversterking en verbinding van ingrediënten. Extra fijne malingen zijn bijvoorbeeld geschikt voor een meer verfijnde smaakbeleving, met een goede oplosbaarheid tijdens het koken van ingrediënten.

Voor een optimale smaak is ook de dosering van het zout zeer belangrijk: elke maling kent een eigen dosering (aangegeven op de verpakking). JOZO heeft een uitgebreid assortiment in huis, inclusief verschillende malingen van natrium-arm en jodiumhoudend zout.

Soorten & smaken

JOZO Salt Flakes
JOZO Zoutvlokken is een van de zuiverste zoutsoorten ter wereld. Het zout wordt gewonnen in Nederland en Denemarken uit ondergrondse zoutlagen die miljoenen jaren geleden zijn ontstaan bij de indamping van de Zechstein Zee. De piramidevormige zoutflakes geven een heerlijke, subtiele smaak aan salades, gegrilde groenten, gebakken aardappelen en zoete nagerechten. 

JOZO Sea Salt
JOZO Zeezout wordt gewonnen uit zoutpannen, met behulp van oude technieken van verdamping door zon en wind. Daarna wordt het zout gewassen, gedroogd en gezeefd. Het zeezout is rijk aan mineralen en sporenelementen, wat het een mildere smaak geeft. JOZO Zeezout Fijn bestaat uit kleine korrels, die gemakkelijk oplossen en de smaken van de afzonderlijke ingrediënten met elkaar verbinden. 

JOZO Himalaya Salt
Het Himalayazout van JOZO is een van de oudste soorten zout ter wereld en rijk aan mineralen en spoorelementen. Het zout wordt gewonnen in het Himalayagebergte en is van nature mild en smaakvol. Het dankt zijn mooie roze kleur aan ijzeroxide, meestal miljoenen jaren oud. De kleine korrels laten zich gemakkelijk oplossen en verbinden zo de smaken van de afzonderlijke ingrediënten met elkaar. De grovere variant heeft hoekige korrels die door hun vorm al meteen meer smaak afgeven.

JOZO is een merk van Hengelo Salt Specialties (a part of the Salins Group), een van de grootste zoutproducenten in Europa. De Franse groep bestaat al meer dan 160 jaar en telt vandaag wereldwijd zo’n 2.200 medewerkers.

Gerelateerde artikels

Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts
Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy