Gamechanger voor winkelbeleving

3 min.

Verhalen
SuperMAG

DeDuCo uit Kortrijk heeft ondertussen 35 jaar ervaring in SALESforce+ automation software - met klanten als Nestlé, Soubry en L’Oréal - maar de constante honger naar innovatie blijft. Met Robot ShelfiePro, een multipurpose AI-robot voor retail, zetten ze de toon. “Artificiële intelligentie in de retail is een match tussen een succesvolle en efficiënte winkelbeleving.”

“In 2021 begon onze reis met AI”, vertelt Tom Dujardin, zaakvoerder van DeDuCo. “Met behulp van computer vision creëerden we een perfect store execution tool om onder andere de shelf audit die vertegenwoordigers uitvoeren in winkels te optimaliseren. Via fotoherkenning worden facings en out-of-stocks gedetecteerd. In 2022 wilden we nog een stap verder gaan: wat als een robot de schappen kon scannen en we daarmee het werk voor zowel retailers als vertegenwoordigers konden verlichten?”

Robots in een uitdagende winkelomgeving

En zo hield DeDuCo in 2022 Robot ShelfiePro boven de doopvont. “Daarmee willen we een toegevoegde waarde bieden voor de huidige uitdagingen van de retailer. Denk aan personeelstekort, loonstijgingen, marges, On Shelf Availability (OSA) en diefstalpreven-tie. Robot ShelfiePro is daarbij een verhaal in beweging, letterlijk en figuurlijk."

"Hij rijdt niet alleen de hele winkel rond, we testen de technologie nog voortdurend en sleutelen verder op basis van de noden van de markt. De supermarkt – en bij uitbreiding de volledige retail – is een complexe en uitdagende omgeving. Meer dan een jaar lang liepen er in tien Belgische winkels pilootprojecten met de robot. Dat leverde een schat aan informatie op die ervoor zorgde dat de robottoepassing vandaag een antwoord biedt op de uitdagingen.”

Tom Dujardin van DeDuCo

Met Robot ShelfiePro krijgen retailers een betrouwbare en efficiënte partner in hun dagelijkse strijd tegen winkel-diefstal en lege plekken op het schap.

Tom Dujardin van DeDuCo

Innovatieve en ondersteunende rol

De ondersteunende rol van de robot situeert zich op vier vlakken: customer experience, marketing, security en shelf scanning. “Voor een goede customer experience zet de robot voornamelijk in op het informeren van klanten en het begeleiden naar producten en promoties. Qua marketing heeft Robot ShelfiePro een uniek cilindrisch beeldscherm – zichtbaar vanuit iedere invalshoek – en een verwisselbaar jasje om extra aandacht te trekken tijdens het rondrijden."

"Op het vlak van security is de robot uitgerust met een beveiligingscamera die gekoppeld kan worden aan het bestaande CCTV-netwerk. In diefstalgevoelige zones patrouilleert de robot om diefstal te ontmoedigen. Ten slotte draagt de robot bij aan de On Shelf Availability (OSA). Net voor de opening van de winkel scant de robot de schappen om de locatie van elk product te updaten. Het resultaat? Een lijst van alle lege plekken op het schap.”

Return on investment

De modulaire robot wordt ingezet op basis van de eigen noden om zo een maximale ROI te realiseren. “Deze return is gebaseerd op de vier reeds vernoemde pijlers. Eerst en vooral is de robot een leuke eyecatcher of mascotte: een winkel mét robot wordt vaak de favoriet van gezinnen. Op het vlak van marketing worden terugkerende inkomsten gegenereerd via de unieke 360° roterende ledwall en het verwisselbare jasje."

"En als je weet dat er in de Belgische retail voor maar liefst één miljard euro per jaar gestolen wordt, is het al snel duidelijk dat extra inspanningen qua security worden beloond. Finaal zorgt de On Shelf Availability-controle niet enkel voor een serieuze efficiëntiewinst, ook het aantal out-of-stocks verlaagt. Robot ShelfiePro draagt dus niet alleen bij aan een fijnere klantenbeleving, maar ook aan een hyper-efficiënte winkel.”

Boost in de volledige retailketen

DeDuCo blijft verder inzetten op beide doelgroepen: SALESforce+ automation software voor vertegenwoordigers en merchandisers in de fast moving consumer goods (FMCG) én innovatieve AI-robots voor de retail. En die twee versterken elkaar.

“Retailers hebben via de robot een schat aan shelf data per productcategorie die ze kunnen verkopen aan leveranciers”, vertelt Tom. “Die beschikken dan over snellere en accuratere informatie, waardoor ze meteen weten bij welke winkel ze prioritair moeten langsgaan ter ondersteuning. Onze robots zijn dus niet alleen een innovatieve gamechanger in winkelbeleving, ze zorgen ook voor een boost in de volledige retailketen.”

Gerelateerde artikels

Duurzame vishandel met groeiambitie
Aantal foodspeciaalzaken daalt
Trainer Philippe helpt ondernemers praktisch optimaliseren

Actueel

Netwerkavond met Delen Private Bank
"Buurtsupers ontzorgen met Superbuurt"
Geen vervanging voor gepensioneerde winkelbedienden
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy