De impact van e-commerce op supermarkten: de prognose van Nielsen


Nielsen blikt vooruit en haalt zijn mosterd uit andere landen (VS) om hierover voorspellingen te doen. Nielsen maakt drie conclusies:

  • vooral het non-food assortiment van supermarkt is vatbaar voor e-commerce,
  • de fysieke supermarkt zal ook in toekomst specifieke voordelen blijven hebben tegenover e-commerce,
  • fysieke supermarkten moeten digitaliseren om de pure e-commerce spelers te beconcurreren.  

Vooral non-food assortiment van supermarkt is vatbaar voor e-commerce
De boodschappen die online gebeuren zijn niet dezelfde als die in de fysieke supermarkt. Het bewijs? In de VS bestaat het gemiddelde online winkelmandje voor 60% uit non-food en voor 40% uit food producten. Dat is exact het omgekeerde van een winkelmandje in het fysieke winkelpunt. Waarom? Door hun nabijheid, spelen fysieke winkels vooral in op convenience en vers. Bij verse producten wil de consument overigens graag kunnen ruiken, zien en voelen welk exemplaar hij meeneemt. Non-food producten, zoals personal care producten, zijn dan weer online erg populair. Nielsen wijst er verder op dat er een groot potentieel is in e-commerce voor gespecialiseerde winkels en assortimenten. Een webshop laat retailers immers toe om een grotere en specifiekere productselectie aan te bieden dan mogelijk is in een supermarkt, waar je fysiek beperkt ben door de ruimte van de winkel en het magazijn.

De fysieke supermarkt heeft ook in toekomst specifieke voordelen tegenover e-commerce
Zullen clicks de bricks vervangen? Volgens Nielsen is dat zeker niet voor morgen. Fysieke winkels hebben immers nog altijd enkele sterke voordelen ten opzichte van e-commerce.

  • Zo is de winkelervaring nog altijd heel belangrijk voor de consument. Niet alleen de onmiddellijke voldoening van het boodschappen doen, maar ook de geur van vers gebakken brood of het zicht van enkele mooi aardbeien zijn enkele zaken die een webshop niet kan evenaren.
  • Ook het sociale aspect maken van winkelen voor 61% van de respondenten een aangename ervaring. Daarom moeten retailers volop blijven inzetten op de winkelervaring en daarbij ook gebruik maken van digitale toepassingen. Al blijven service, assortiment en het winkelconcept (en niet digitale schermen) de basiselementen van een goede winkelervaring.

Fysieke supermarkten moeten digitaliseren om e-commerce voor te blijven
Door het toepassen van digitale toepassingen kan het gemak en de personalisering van e-commerce ook naar het fysieke winkelpunt worden gebracht. Mogelijke voorbeelden hiervan zijn mobiele coupons (18%), online boodschappenlijstjes (15%), shopping apps en in-store WiFi-verbinding. Vandaag worden dergelijke toepassingen nog niet echt veel gebruikt, maar uit het Nielsen-onderzoek blijkt wel dat de bereidheid om dit in de toekomst te doen groot is. Dat is zo voor e- of m-coupons (65%) en mobiele boodschappenlijstjes (64%), maar evenzeer voor inloggen op de in-store WiFi voor informatie of aanbiedingen (66%), in-store info opzoeken op computers die ter plekke beschikbaar zijn (68%) en QR-codes scannen (65%). Vandaag gebruikt zo’n 22% van de consumenten verder de self checkout en zou 65% dit in de toekomst doen. 12% gebruikt een self scanner en 70% is hiertoe bereid in de toekomst. Waarom? Simpel: het bespaart het veel tijd.

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy