Wordt de discount de nieuwe buurtsuper?


“De strategie van de twee harddiscounters komt niet onverwacht”, aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be. "Het stond in de sterren geschreven dat na de stabilisatie van hun marktaandeel in de vorige jaren, de aandeelhouders nieuwe acties zouden eisen om opnieuw groei te kunnen realiseren.
In de eerste fase zijn Aldi en Lidl gegroeid op hun pure positionering van hard discounters: goedkoop zonder tralala. Na het afvlakken van de snelle groei in die eerste fase kwam het moment dat beide discounters vooral meer winkelpunten nodig hadden om opnieuw marktaandeel te kunnen veroveren. Nu men het punt heeft bereikt dat ook die nieuwe aanpak op zijn grenzen botst en vooral de eigen bestaande winkels kannibaliseert, hopen de discounters met de vlucht naar A-merken, meer winkelcomfort en vers-aanbod opnieuw de groei aan te zwengelen."

Is dat een bedreiging voor de bestaande zelfstandige buurtsupermarkten?
Luc Ardies: “Momenteel hebben de zelfstandige buurtsupermarkten een marktaandeel van iets meer dan 30%. Als enige zijn de zelfstandige buurtsupers, volgens het jongste AC Nielsen rapport, erin geslaagd om dit marktaandeel te laten groeien. Eerst en vooral is de hamvraag is of die ‘position switch’ van de hard discounters het verhoopte succes met zich zal meebrengen… Als een consument merkt dat de A-merken in de Aldi of Lidl weinig of helemaal niet goedkoper zijn dan bij de andere retailers, dan is het maar de vraag of dit niet ten koste zal gaan van hun USP als prijsbreker. Ook de investeringen in meer winkelcomfort en vers zal hen bemoeilijken om altijd en overal de goedkoopste te zijn."

Tot slot wijst Ardies erop dat de discounts omwille van hun fysieke ligging misschien een nieuw soort buurtsuper kunnen worden, maar dat de lokale zelfstandige supermarkt, waar de zaakvoerder zelf op de winkelvloer maximaal aanwezig is, altijd in de psychologische betekenis van het woord dé buurtsuper van het hart zal blijven: “Uiteraard mogen onze zelfstandige buurtsupers niet op hun spreekwoordelijke lauweren rusten. De troef van authenticiteit en lokaal karakter zullen zij nog sterker moeten benadrukken en naast de zaakvoerder is hierbij ook een cruciale rol weggelegd voor het winkelpersoneel.”
Buurtsuper.be is zich er tot slot van bewust dat de persoonlijke approach en het investeren in meer winkelbeleving niet alleen een wapen zal zijn tegenover het onpersoonlijke online shoppen, maar ook in hun positionering tegenover de hard discounters die de ambitie hebben om stilaan meer naar het middensegment van de retail op te schuiven.

 

Gerelateerde artikels

Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld

Actueel

Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy