Update Mestdagh: "het worden cruciale jaren voor supermarkten"


De keten Mestdagh telt 83 winkels, die bijna allemaal in Wallonië en Brussel liggen. Slechts één Carrefour Market Mestdagh ligt in Vlaanderen, in Aarschot. Mestdagh gaat geen winkels definitief sluiten. Als het aan de directie ligt, gaan de winkels binnenkort ook op zondag open.

Mestdagh boekt al jaren verlies. Ook in 2016, het recentste jaar waarvan cijfers beschikbaar zijn. Toen maakte Mestdagh 5 miljoen euro bedrijfsverlies op 645 miljoen euro omzet. De herstructurering bij Mestdagh staat niet geïsoleerd. Ook Carrefour voert een sanering door. In de afgelopen jaren verdwenen bij zulke operaties al honderden jobs bij de ketens Delhaize, Cora (Louis Delhaize Group) en Makro. Die laatste zit ondanks twee recente zware herstructureringen nog altijd zwaar in de problemen. De rode draad door die saneringen is de opkomst van de Duitse budgetketens Aldi en Lidl en de opmars van zelfstandige buurtsupermarkten die ook open zijn op zondag. “Makro is met zijn grote winkels het omgekeerde van een kleine buurtwinkel die op zondag open is. De winkels van Mestdagh zijn evenmin open op zondag”, aldus Gino Van Ossel in De Tijd.

Lagere prijzen en stevige promoties

Door de hevige concurrentie staat de winst steeds meer onder druk. Alle ketens openen meer winkels en alleen door uit te pakken met lagere prijzen en promoties kunnen ze hun omzet op peil houden. Een succesvolle keten als Aldi zag haar winstmarge in de afgelopen jaren dalen naar 2,2 procent. Dezelfde tendens is er bij Colruyt. Van elke klant die bij Colruyt voor 100 euro koopt, houdt de keten netto 4 euro over. Dat was vijf jaar geleden nog 4,40 euro.

Investeren in e-commerce

Supermarkten investeren ondanks de druk op de winstmarges volop in e-commerce. Carrefour België lanceert automatische afhaalpunten, waar klanten de klok rond boodschappen kunnen afhalen. Ze worden bewaard in gekoelde kasten, die de klant kan openen door zich te identificeren. Voorlopig gebruikt Carrefour het systeem voor een winkel die wordt gerenoveerd.

Voor Mestdagh worden het extra spannende jaren. Het baat als franchisenemer winkels voor Carrefour uit en kan zo profiteren van de bekendheid en de ondersteuning van de groep. “Maar Mestdagh heeft zijn eigen hoofdkantoor en maakt daardoor extra kosten.” Bij 31 van de 83 winkels lopen die kosten extra op omdat Mestdagh ze in franchise laat uitbaten door kleine zelfstandigen. Die moeten een percentage van de omzet afstaan aan Mestdagh, dat op zijn beurt een percentage betaalt aan Carrefour. “De vraag rijst of dat model houdbaar is in het moderne supermarktlandschap”, stelt Van Ossel.

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy