Reacties op de verkoop van 9 Tecno-supermarkten


Gino Van Ossel is alvast weinig verbaasd over het nieuws: “De buurtsupermarkt doet het goed, laat daar geen twijfel over bestaan. Dat bewijzen de cijfers, met onder meer het groeiende marktaandeel van zelfstandigen in de supermarktwereld. Maar er is één noodzakelijke voorwaarde om dit succes te kunnen realiseren en bestendigen: de zelfstandige moet kunnen werken binnen een franchiseformule, omdat hij alleen zo het beste van twee werelden in huis haalt: de kleinschaligheid, persoonlijkheid en flexibiliteit van de zelfstandige ondernemer enerzijds en het schaalvoordeel, de concurrentiële prijzen en het ruime aanbod van een grote keten anderzijds. Intussen is ook duidelijk dat die verbondenheid met een grote keten niet betekent dat de zelfstandige winkelier zijn ziel verkoopt. Het tegendeel is waar: succesvolle buurtsupers slagen erin hun eigenheid te behouden, ook in het assortiment. Zo hebben veel zelfstandige supermarktuitbaters een slagers- en/of koksdiploma op zak en kiezen zij op basis van eigen ervaringen, graag hun eigen leveranciers. Het is die combinatie, zelfstandig ondernemerschap en de troeven van een grote keten, die ontbreekt bij Tecno: zij maken geen deel uit van een grote keten. Dat maakt hen kwetsbaar en maakt het ook moeilijk om concurrentieel te blijven in een snel veranderend retaillandschap.

“Zonder alliantie wordt het inderdaad heel moeilijk om het als zelfstandige supermarktuitbater in je eentje te redden”, bevestigt Jan Peeters van Peeters-Govers, die twee jaar geleden een alliantie aanging met Albert Heijn. “De best mogelijke combinatie van ‘een grote partner en ‘ons persoonlijk en lokaal karakter’, in een perfect evenwicht. Vandaar ook dat onze winkels de beide logo’s in het vaandel voeren: Peeters-Govers en Albert Heijn.

Volgens Buurtsuper.be bevestigt deze overname de trend om te investeren in professionele buurtsupermarkten. Franchise is het bedrijfsmodel van de toekomst. De centrales van de franchisegevers moeten er wel op letten dat ze de aangesloten zelfstandige voldoende ruimte geven om hun troeven ten volle uit te spelen. Ook de financiële afspraken tussen beide partijen moeten dermate zijn dat de aangeslotenen voldoende marge hebben om te blijven investeren in periodieke winkelvernieuwingen. Met de opkomst van e-commerce en andere thuisbeleveringsdiensten moet de fysieke winkel voluit inzetten op winkelbeleving. En dat kost geld…

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy