Omzetverlies in kleine en grote winkels, buurtsupermarkten wel succesvol


Uit cijfers van Eurostat blijkt dat de kleinhandelsverkopen nu al 13 maanden op rij zijn gedaald en dat de kleine zelfstandige om de hoek de grootste klappen krijgt, maar dat ook de ketenbedrijven hun omzet lichtjes zien dalen. Ook econoom Bart Van Craeynest van Econopolis waarschuwde dat de detailhandel in België tot de zwakst presterende van de eurzone behoort. Uit een recente rendabiliteitsanalyse van Buurtsuper.be, de bij UNIZO organisatie van de zelfstandige supermarkten, blijkt echter dat de buurtsupermarkt (AD en Proxy Delhaize, aangeslotenen bij Carrefour, Spar,…) het wel goed doen: de analyse baseert zich op 176 balansen die deze zelfstandige supermarkten in volledige of verkorte vorm jaarlijks neerleggen bij de Nationale Bank. De omzetgroei bedraagt over de laatste 3 boekjaren 4,38% terwijl de inflatie 2,09% over die periode bedroeg. Dit betekent in dat er in dit segment een zuivere groei van iets meer dan 2% is gerealiseerd.
Ook de bruto en netto marge is positief geëvolueerd over dezelfde periode. Dit is volgens Buurtsuper.be goed nieuws, vooral gelet op de negatieve evolutie bij enerzijds kleinere speciaalzaken zoals bakkers, slagers, viswinkels,… en anderzijds de grote supermarktketens. De afgelopen jaren is er bij de grote ketens een groeiende tendens om eigen winkels te verkopen aan zelfstandige aangeslotenen. Volgens Luc Ardies, algemeen directeur Buurtsuper.be, is het franchise- of gelijkaardige samenwerkingsvormen hét bedrijfsmodel van de toekomst: “Je hebt de perfecte symbiose tussen de aankoopmacht en het imago van de grote retailgroepen en anderzijds de lokale invulling ervan door de aangesloten zelfstandige buurtsupermarkten. In tijdens waarin onze economie polariseert en het middensegment het moeilijk krijgt, vormt franchise een succesvolle tandem die het beste van twee werelden combineert.”

Buurtsuper.be waarschuwt: zelfstandige supermarkten moeten voldoende reserves genereren voor toekomstige sectoruitdagingen


Buurtsuper.be waarschuwt wel dat de grote retailgroepen voldoende ruimte moeten laten aan hun aangesloten buurtsupermarkten om zich voldoende te kunnen positioneren als lokale marktspelers en er moeten over waken dat de exploitatie op zich voldoende marge en reserves biedt om zich te wapenen tegenover e-commerce en andere de toekomstige uitdagingen.

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy