Is jouw leiderschapsstijl in de buurtsuper future proof?


Merit Gest geeft interessante tips over hoe je van uw medewerkers MVPs of ‘Most Vital People’ maakt, met andere woorden medewerkers die elke dag het beste van zichzelf geven. Volgens haar zijn er drie mythes of misverstanden die specifiek op vlak van winkelpersoneel uit de wereld moeten worden geholpen:  

  • Mythe 1: Focus op de klant, want dat is de belangrijkste factor in jouw winkel
  • Mythe 2: De jongere generatie werkt niet graag
  • Mythe 3: Niemand merkt het, dus waarom ons druk maken over klantvriendelijkheid?

 

Hoe kunnen we deze mythes tackelen?

  • Om Mythe 1 te tackelen moet je jezelf én de medewerkers afvragen “Waarom?” je doet wat je elke dag doet. “Wat drijft je om elke dag op te staan en naar de job te gaan?” De “Waarom”-vraag is belangrijk omdat ze zin geeft aan alles wat je doet en belangrijker is dan om het even welke andere vraag. Als er geen connectie is tussen de drijfveren van jezelf en de medewerker en het hoger maatschappelijk belang ervan, dan kan je onmogelijk optimaal functioneren. Doe zelf de test: vraag jezelf af wat je elke (werk)dag drijft. Je zal er snel achter komen dat dit niet het loon of het zakencijfer is, maar de zingeving die je aan de job as such geeft. Zoals een bekende management goeroe het ooit uitdrukte: “Winst maken is een middel. Een belangrijk middel. Je kan dat vergelijken met zuurstof: je ademt om te kunnen leven, maar niet omgekeerd”. Eerst en vooral moet je als winkelier jezelf afvragen wat je wil bereiken in je eigen ‘koninkrijk’?  Vervolgens moet je jouw droom aan het team ‘verkopen’ en ervoor zorgen dat er een gedeelde missie ontstaat. Pas in laatste instantie en enkel als de twee eerste voorwaarden vervult zijn, zal je erin slagen om jouw ‘winkel’ aan de klant te verkopen. Als je de goede boodschap aan je personeel wil ‘verkopen’, dan zal je hen betrokken moeten maken. Behandel hen als front-line ambassadeurs van jouw winkel, tracht te achterhalen wat hen inspireert, deel de grote dromen met hen en zorg ervoor dat ze zich belangrijk en geapprecieerd voelen. “Ik weet wat je nu denkt”, zegt Gest: “Ik heb hen een job gegeven… Is dat niet genoeg?” Neen, antwoordt ze zelf: “Welcome in the world of leadership 2016 and far beyond—it is absolutely your responsibility to engage your employees.”  Stop ermee te denken dat alleen de klant belangrijk is en verzoen je met het feit dat jezelf als leider een MVP moet worden alvorens je van je team MVP’s kan maken en  uiteindelijk ook de klant kan begeesteren.  

 

  • Met betrekking tot Mythe #2: Gest erkent dat het voor winkeliers niet evident is om gemotiveerd personeel aan te trekken en te blijven motiveren, maar nodigt retailers uit om hun vooroordeel te bannen dat niemand graag werkt en wil mythes over “de jongere generatie” uit de wereld helpen. Het is menselijk en niet generatiegebonden om in eerste instantie niet harder te willen werken dan strikt noodzakelijk is. Om dit te doorbreken moet je er in eerste instantie voor zorgen dat medewerkers een job kunnen uitoefenen die ze graag en goed doen. Enkel op die manier kunnen ze voldoening halen uit hun job en blijft het voor hen een uitdaging om dit te blijven doen.  

 

  • Mythe #3 is nog zo’n gevaarlijke landmijn onder uw ondernemingscultuur. Ook hier is het menselijk om te denken dat klanten uiteindelijk niet veel aandacht hebben voor wat medewerkers uitrichten in een winkel. Wees gerust: ze merken het zéér snel op als er iets fout loopt of ze onvoldoende aandacht krijgen. Gest stelt dat, bijvoorbeeld voor een convenience store die deel uitmaakt van een tankstation,  het juist geteld 3 en 33 seconden duurt om als klant de auto te parkeren, binnen te stappen in de petrol shop, zijn aankoop te doen en terug te keren naar de auto. Op die tijd heeft een klant een perfecte inschatting gemaakt over de reinheid van de shop, of de koffiebar netjes is aangevuld, of – in geval van toiletbezoek – alles hygiënisch is en of de winkelbedienden een glimlach hebben gegeven. Beschouw een klant niet als een loutere zakelijke transactie: begroet ze, tracht hun namen te onthouden en waak erover dat de basisprincipes van service en klantvriendelijkheid worden gerespecteerd.  Zorg ervoor dat je elke loutere transactie kan vertalen op een relationele wijze.

 

Tot slot beveelt Gest aan om als leidinggevende in een buurtsuper elke dag de volgende 5 bedenkingen te maken:

  1. Welke is de gewenste reputatie die je nastreeft voor jouw winkel?
  2. Een job zonder zingeving is de snelste weg naar een burnout
  3. Medewerkers kiezen voor een job en vertrekken voor de manager
  4. Als je klanten als loutere transacties beschouwt, dan zal je de 3 mythes telkens weer voeding geven
  5. Je biedt als ‘convenience store‘ klanten in hun drukke bestaan een stukje ‘convencience’ of ‘gemak’. En het is niet omdat dit ‘gemakkelijk’ lijkt, dat het ook in de praktijk zo is.

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy