In twee jaar tijd gaf Vlaming 37% meer uit aan duurzame voeding


De cijfers staan in het pas verschenen rapport ‘Monitor duurzame voedselkeuzes’ van het Departement Landbouw & Visserij. Het gaat in de eerste plaats om voedsel met een geringe impact op het milieu, maar ook om eerlijke handel en dierenwelzijn.

De auteurs maakten een selectie van de belangrijkste duurzaamheidlabels. Liesbet Vranken, professor landbouw-, voedsel- en milieueconomie (KU Leuven) zegt in de media hierover: “We zien in onderzoek dat er eindelijk een shift komt in de houding van de consument. De komende jaren zal die stijging nog versnellen omdat de supermarkten vaker inspelen op die wil om duurzamer te leven. Ze zetten lokale producten in de rekken, plaatsen de seizoensgebonden groenten in de kijker. De beschikbaarheid wordt dus groter.”

“Vooral de verkoop van bio­producten (+19%) en duurzame vis (+114%) stijgt. Maar we kopen ook vaker rechtstreeks bij de boer of fair trade producten. Het marktaandeel van 6,6 procent voor duurzame voeding in onze winkelkar blijft op zich wel beperkt. De intentie om duurzaam te kopen, resulteert blijkbaar nog te weinig in concreet gedrag”, zegt Vranken. “Daarvoor zijn er nog te veel drempels, zoals het gebrek aan duidelijke informatie. Er is een wildgroei aan duurzaamheidlabels waardoor consumenten door het bos de bomen niet meer zien.”

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy