Eierenproblematiek: wat moet de buurtsuper concreet ondernemen?
Het FAVV heeft dinsdagavond de lotnummers gepubliceerd van alle eieren waarvoor een recall of terugroeping wordt georganiseerd. Bedoeling van deze berichtgeving is dat de consument de eieren die reeds in hun bezit zijn kan identificeren op basis van de volgende codes:2BE3084-2, 2BE3084-3, 2BE3084-6, 2BE3123-A, 2BE3123-B, 2BE3123-C, 3BE4004, 3BE4005, 1BE8016, 3BE3114 (en dus niet BE3114 zoals eerder vermeld). Er wordt aan de consumenten gevraagd de eieren niet op te eten, maar om ze terug te brengen naar de winkel.
In eerste instantie moet u als zaakvoerder van een buurtsuper afwachten of uw centrale of leverancier een recall organiseert. De enseignes zouden via hun traceerbaarheidssysteem moeten weten of ze van genoemde loten eieren hebben ontvangen en naar welke winkels deze zijn verdeeld. Uiteraard kunnen de zaakvoerders van buurtsupermarkten zelf al eens kijken in hun rayon of er eieren met een van deze lot-codes aanwezig zijn en desgevallend ze in de wachtstock plaatsen tot nadere berichtgeving van de centrale of leverancier. Een gelijkaardig scenario geldt voor de eieren die door klanten worden terug gebracht: verzamelen en afwachten wat de instructies zijn van uw enseigne of leverancier
Consumenten kunnen met hun vragen terecht op het gratis nummer 0800/13.550, vanaf woensdag 9 augustus om 9.00u.