'Deze Week' zet de buurtsupers in de kijker


Van 1995 tot en met 2005 daalde het aantal filialen met enkele honderden. In 2010 kwam de kentering. De grote commerciële groeperingen vonden opnieuw steeds vaker de weg naar de knussere, zelfstandige zaken, vaak letterlijk onder de kerktoren.

“Om een beeld te schetsen: in 1995 viel amper 67 procent van de buurtsupers onder een grote groep, bij de rondvraag twintig jaar later is dat maar liefst 85 procent”, zegt Luc Ardies in Deze Week.

 Familiezaken

De helft van de zaakvoerders van vandaag geniet tegenwoordig een hogere opleiding. Hij investeert vandaag minder tijd in het aankoopbeleid en assortimentsbeheer; dat is de taak van de dragende commerciële groep. En niet te vergeten hij draait wekelijks gemiddeld 70 uren. “De buurtsupers blijven trouwens familiezaken. Meer dan de helft van de zaakvoerders runt zijn buurtsuper met de partner, een vijfde met de kinderen of met de ouders.

 De toekomst

Volgens Buurtsuper.be zal het belang ook blijven stijgen. Bij de Delhaize- en Carrefour- groep staan ze garant voor meer dan de helft van de groepsomzet in België. En ook de derde van de zogenaamde grote spelers, Colruyt, is de jongste jaren op de (winkel)kar van de buurtsupers gesprongen. “De zelfstandige zaakvoerders, met de vele uren die ze kloppen, zijn volgens het onderzoek veel productiever dan de filiaalleiders en geranten die een verkooppunt bij grote retailers leiden. Hun engagement en betrokkenheid is groter en ook de lokale verankering en servicegraad van de buurtsuper is een sterke troef”, besluit Ardies. Buurtsuper.be verwacht dat grote retailers daarom nog meer de kaart van de buurtsupers zullen trekken.

 De mening van de buurtsuper

De vraag luidt hoe de zaakvoerders het in die tijd allemaal hebben zien evolueren?
Zo zijn er winkels zeven dagen op zeven open en is de flexibiliteit bijzonder groot. Hij neemt in sommige gevallen ook de rol van de krantenwinkel, bakker of slager over. De buurtsuper-teams variëren zo van winkelmedewerkers tot bakker en kok. Binnen het assortiment staat vers altijd centraal, aangevuld met vele gezonde producten, en bijvoorbeeld ook glutenvrije en lactosevrije producten. De zelfstandige buurtsuper speelt in op trends zoals bv. de gintrend van weleer en jaagt samen met de klant een culinaire ambitie na. Tot slot staan de zaakvoerders in nauw contact met de klanten en verankeren ze zich bijvoorbeeld sterk in het lokale verenigingsleven.

Bron: Deze Week

Meer resultaten en het volledige artikel lees je hier.
Je leest de verhalen van vijf buurtsupers in Deze Week. 

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy