Aandeel buurtsupers in de verkoop van AGF stabiel


De Belg kocht in 2016, net als in 2015, gemiddeld 39,1 kg verse groenten. Het thuisverbruik van fruit daalde licht naar 46,6 kg per capita. Door de hogere gemiddelde prijs van groenten en fruit steeg de besteding voor beide productgroepen wel tot 95,40 euro per capita voor verse groenten en 46,60 euro voor vers fruit.
Binnen de groenterayon zijn tomaten de koploper, met kerstomaten als stijgend segment, gevolgd door wortelen en ajuinen. Bij fruit zijn appelen de meest gekochte soort, gevolgd door bananen en sinaasappelen. Jonagold blijft de belangrijkste appelsoort, maar verliest wel jaarlijks aandeel.
Qua distributiekanalen blijven de hypermarkten en grotere supermarkten (DIS 1) de belangrijkste spelers met een gezamenlijk volumeaandeel van bijna 50%. Hard discount kon de groei van de voorbije jaren niet voortzetten en bleef hangen op een aandeel van 24%. De groente- en fruitwinkels, de openbare markt en de rechtstreeks aankoop op de hoeve blijven verder terrein verliezen.
Dat alles leert VLAM uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK Belgium via zijn panel van 5.000 Belgische gezinnen verzamelde.

Gerelateerde artikels

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”

Actueel

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy