20% minder winkelbezoeken in 15 jaar


Een Belgisch gezin gaat per jaar gemiddeld 158 keer jaar, of driemaal per week naar de winkel om voeding te kopen. Die frequentie ligt een pak lager dan in 2000, toen we gemiddeld nog 200 keer per jaar naar de winkel gingen.

De belangrijkste reden voor het dalende aantal winkelbezoeken blijkt tijdgebrek, waardoor mensen hun aankopen gaan bundelen in one-stop-schops: 1 bezoek aan de supermarkt in plaats van 3 winkelbezoeken aan de slager, bakker en groentenspeciaalzaak.

Ook het aantal bezoeken aan de supermarkten daalt, maar supermarkten slagen er beter in om weerwerk tegen die trend te bieden en dit door hun ruimere openingstijden. Veel zelfstandig uitgebate supermarkten zijn bovendien ook open op zondag.

Gerelateerde artikels

Inspiratiereis Zuid-Afrika: Kaapstad, Stellenbosch en Kapama Private Game Reserve
Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”

Actueel

Inspiratiereis Zuid-Afrika: Kaapstad, Stellenbosch en Kapama Private Game Reserve
Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy